BESTE PRAKSIS FOR EFFEKTIVE OG PRODUKTIVE
MØTER
Hvordan står det til med dine møter?
I dagens arbeidsliv er vi avhengig av møter for å diskutere og beslutte saker, dele informasjon og kunnskap, og å finne nye løsninger på utfordringer vi står ovenfor.
Samtidig er møter en tidstyv som gjør oss mindre produktive og motiverte. Ineffektive møter kan faktisk føre til at vi gruer oss å gå på jobb
La oss se litt på hva forskning sier om våre møter:
- Forskning gjort av Henning Bang og Karen Øverland ved BI, viser at 40% av møtetiden i norske møterom er bortkastet.
- Undersøkelser fra Universitetene i Malmø og Lund, viser at vi nå sitter i flere møter og dermed bruker enda mer tid på møter, uten at vi produserer flere beslutninger. Vi trenger altså flere møter pr. beslutning!
- Harvard Business School rapporterer at vi har flere møter, bl.a. fordi vi har flere møtedeltakere på hvert møte.
- Rapport fra Smart Calendar, har undersøkt 15.000 kalendre, og bekrefter at vi nå tilbringer mer tid i møter enn før pandemien: hele 21,5 timer pr. uke i møter, mens snittet før pandemien var 14,2 timer. For lederne og kunnskapsmedarbeidere er tallet enda høyere.
De fleste av oss har kollegaer som nekter å ha på kameraet i digitale møter. Det er som å snakke inn i et sort hull. Hva driver de egentlig på med? Er de der i det hele tatt? Hvordan kan vi få dem til å ha på kameraet når det er hensiktsmessig?
FUN FACT:
92% multitasker under digitale møter. Hele 41% multitasker ofte eller hele tiden. Og hele 37% innrømmer at de småsover under digitale møter ...
Når skal vi få tid til å gjøre jobben vår?
Løsningen er å skape korte, effektive, nyttige og engasjerende møter. Møter hvor alle deltar, og hvor møtet blir ledet av en tydelig møteleder som sikrer resultater.
Vi ønsker å korte ned på tiden som brukes til møtevirksomhet, samtidig som vi får mer og bedre resultater ut av møtene.
I dette kurset vil du lære hvordan du kan lykkes med nettopp dette!
Finn Christian Borchgrevink
Daglig leder, KarriereSupport AS
Takk for meget nyttig kurs.
Jeg meldte meg på kurset «Beste praksis for produktive og effektive møter» fordi jeg ønsket å fremstå profesjonell på nett. I dag kjører jeg mine digitale møter med trygghet, jeg har god kontroll på møtene, har struktur og vet hvordan jeg skal få energien til å nå mottaker.
Anne Karin er en tydelig kursholder, hun er profesjonell og meget dyktig i sitt fag.
Kurset anbefales på det sterkeste til alle som ønsker å fremstå som en profesjonell møteleder.
DETTE LÆRER DU
Modul 1: Introduksjon til produktive og effektive møter
Hva kjennetegner produktive og effektive møter?
Noen begreper det er smart å vite om.
Modul 2:
Tre forskjellige møteformater
Hva er styrken og svakhetene med hybride møter, fysiske møter og digitale møter?
Hvilket møteformat bør du velge?
Møteregler
Modul 3:
Planlegging og forberedelse
Møtets fire faser
Verktøy:
- Møtelederens sjekkliste
- Mal på agenda
- Mal på brief
Modul 4:
Møteledelse og oppfølgning
Møteleders rolle og ansvar
Hvordan engasjere møtedeltakerne?
Møtedeltakernes rolle og ansvar
Tips til kommunikasjon og presentasjonsteknikk i digitale møter
Noen ord om hersketeknikker
Verktøy:
- Mal på referat
Modul 5: Veien videre
Tips til hvordan du kan implementere det du har lært, slik at du får mer produktive og effektive møter
Jeg er din kursleder
Anne Karin Nordskag
Relativ fersk i arbeidslivet, gikk jeg på en real smell. Jeg jobbet på den tiden 80 timer pr. uke, og selv ikke feriene var fredet. Da legen ga meg beskjed om at jeg var utbrent, fikk jeg også en klar beskjed: "Du må slutte å jobbe så mye". Men hvordan kunne jeg gjøre det? Jeg druknet jo i arbeid!
Jeg analyserte tidsbruken min, og oppdaget raskt at møtevirksomhet la beslag på over 90% av timene mine mellom 0800 - 1600. Jeg forstod raskt at jeg måtte få gjort noe med møtene, hvis jeg skulle unngå å bli sykmeldt igjen. Jeg måtte begynne å si nei til møter, og jeg måtte sørge for at møtene ble så effektive og produktive som mulig, enten jeg ledet dem selv eller deltok på andres møter.
Det viste seg å være mulig! Det skulle faktisk ikke så mye til. Klassiske verktøy som har eksistert i lang tid, er like relevante den dag i dag, enten vi skal ha fysiske, hybride eller digitale møter.
I over 10 år har jeg bistått norske bedrifter, forvaltningen og organisasjoner å få mer produktive møter og en sunnere møtekultur.
Jeg er siviløkonom, og har blant annet jobbet i Tiden Norsk Forlag, Nidar/Orkla og Aller media.
I Orkla lærte jeg nytten av planlegging, struktur og grundighet, i Aller media lærte jeg hvordan vi kunne gjennomføre møtene på en effektiv måte. I mine kurs forener jeg det beste fra de to miljøene og lærer mine deltakere hvordan de kan halvere møtetiden, samtidig som kvaliteten og produktiviteten dobles.
Nå kan du lære de samme verktøyene og teknikkene - pluss alle de andre jeg har lært underveis siden da. For akkurat som deg, er jeg også under "kontinuerlig opplæring".
Ove Eivind Hagen
Kundeansvarlig, SpareBank 1 SNN
Super effektiv måte å heve kompetansen på gjennomføring av møter.
Mange gode tips og triks å få. Veldig bra opplegg og kan anbefales!
Dette får du:
- Kurset består av 5 moduler.
- Hver modul består av en video som presenterer teorien og verktøyene.
- Du har tilgang til kurset i ett år.
- Du mottar 5 konkrete verktøy som du laster ned på din PC (maler, sjekklister osv), samt en rekke praktiske tips. Du mottar også en e-bok som oppsummerer hele kurset.
Alt dette får du for kun kr. 2.450,-
Sissel Kvam
Større norsk organisasjon
Det faglige innholdet var svært relevant og jeg har hatt stor nytte av kunnskapene jeg lærte i etterkant av kurset.
Anne Karin leverer kvalitet, budskapet presenteres på en behagelig og interessant måte med en snert humor.
Jeg vil anbefale kurset til alle som sitter mye i møter i løpet av arbeidshverdagen!